ΠΑΣΧΑ (Ιω. 1, 1-17)
†ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Διασκευή Εγκυκλίου 2005)
1. Το άλλο σπίτι
Η ανάσταση του Χριστού είναι η μεγαλύτερη εορτή της Εκκλησίας μας. Και για τον Χριστό, που αναστήθηκε εκ νεκρών, επειδή έτσι ήθελε, σαν κύριος και της ζωής και του θανάτου. Αλλά και για μας, αφού πέθανε για μας, και αναστήθηκε για μας, για να μας αναστήσει, για να μη μας αφήσει στον θάνατο, στον τάφο. Και τοις εν τοις μνήμασι ζωήν χαρισάμενος.
Ο άνθρωπος δεν είναι μόνο σώμα. Έχει και ψυχή. Και όταν παύει να υπάρχει, η ψυχή εξακολουθεί να ζει. Αλλά χωρίς το σώμα είναι σαν γυμνή. Όταν χωρίζεται από το σώμα αισθάνεται σαν να ξεγυμνώνεται. Και μέχρι την Δευτέρα Παρουσία αισθάνεται φτωχότερη. Και γι αυτό, η κάθε ψυχή μέχρι την Δευτέρα Παρουσία «προσδοκά ανάστασιν νεκρών και ζωήν του μέλλοντος αιώνος».
Λέγει ο πανεύφημος απόστολος Παύλος: Το σώμα μας είναι το σπίτι της ψυχής μας εδώ στην γη. Όταν θα φύγουμε από τη ζωή αυτή, ο Θεός θα μας δώσει για την ψυχή μας ένα άλλο σπίτι στον ουρανό, ένα σπίτι που δεν θα χτιστεί «με χέρια ανθρώπου». Αυτό περιμένουμε. Αυτό θα είναι η μεγάλη μας αμοιβή. Γι αυτό μιλάμε, όταν λέμε το «προσδοκώ ανάστασιν νεκρών» (Βλ. Β’ Κορ. 5, 1-4).
Η αχειροποίητη αυτή οικία μας, δεν θα είναι σαν το σώμα του Λαζάρου μετά την ανάστασή του: που ήταν πάλι σώμα θνητό.
Θα είναι σαν το σώμα του Χριστού: που μετά την ανάσταση ήταν σώμα αθάνατο μεταπλασμένο σε αφθαρσία.
Γι αυτό ήρθε ο Χριστός στον κόσμο. Για να μας ελευθερώσει από την φθορά και από τον θάνατο. Και γι αυτό αναστήθηκε, για να χαρίσει και σε μας ανάσταση και ζωή: την δική Του ανάσταση και ζωή.
Ήρθε στην γη για να μας σώσει.
Και σταυρώθηκε για μας. Και αναστήθηκε. Όχι με την δύναμη της ανθρωπίνης φύσης Του, αλλά με την δύναμη της θεότητάς Του. Αναστήθηκε αυτεξουσίως σαν Θεός, γιατί ήταν και Θεός! Γιατί, όπως λέγει ο άγιος απόστολος Παύλος: σ’ Αυτόν, στον Χριστό, κατοικούσε και κατοικεί «παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς» (Κολ. 2, 9).
Νικιέται ο Θεός; Περιορίζεται ο Θεός;
2. Η μεγαλύτερη ευεργεσία
Σαν νεκρός κατέβηκε και ο Χριστός στον άδη. Αλλά σαν Θεός αθάνατος, καθείλε την δύναμη του άδη. Και ανέστη ως νικητής. Και έδωσε και σε μας ανάσταση και ζωή.
Όχι γιατί το αξίζαμε. Όχι γιατί αυτή ήταν τάχα η φυσική πορεία της φύσης μας. Αλλά επειδή έτσι το θέλει.
Λέγει ο άγιος απόστολος Παύλος: Αν ένας και μόνο άνθρωπος αναστήθηκε εκ νεκρών, τολμάει άνθρωπος να πει, ότι δεν γίνεται ανάσταση νεκρών; Αν έστω και ένας μόνο άνθρωπος, ο Χριστός, αναστήθηκε εκ νεκρών με την δύναμη του Θεού, τι εμποδίζει με τον ίδιο τρόπο να αναστηθούν και όλοι οι άλλοι άνθρωποι;
Μήπως έπαυσε να το θέλει ο Θεός;
Μήπως γέρασε και δεν θα το μπορεί πια ο Θεός; Αρχή και Απαρχή ο Χριστός. Έπειτα οι του Χριστού: οι χριστιανοί. Πότε; Εν τη παρουσία Αυτού. Τότε θα έλθει.
Αργεί; Περιμένετε. Η πίστη είναι αναμονή! Δεν μπορείτε να περιμένετε; Πίστη δεν έχετε!
Η Ανάσταση θα είναι ΔΩΡΟ του Χριστού.
Δεν θα αναστηθούμε μόνοι μας!
Μόνος του δεν αναστήθηκε ούτε ο Ιησούς.
Και όπως το νεκρό σώμα του Ιησού το ανάστησε ο Θεός, με την δύναμή Του την θεϊκή, έτσι ο Θεός θα αναστήσει και εμάς, και θα μας πάρει όλους κοντά Του. Με το σώμα μας αυτό, με το οποίο Τον δοξολογούμε, και Τον προσκυνούμε. Και τηρούμε το θέλημά Του.
Η ανάσταση του Χριστού είναι η μεγαλύτερη για μας ευεργεσία.
Γι αυτό προσκαλώντας μας να ανάψουμε τις λαμπάδες μας για να την γιορτάσουμε, ο λειτουργός του Κυρίου ψάλλει στον πιο χαρούμενο τόνο: «Δεύτε λάβετε φως εκ του ανεσπέρου Φωτός. Και δοξάσατε Χριστόν τον αναστάντα εκ νεκρών».
Ναι, η ανάστασή Του γεμίζει την ζωή μας με φως. Και διαλύει το σκοτάδι. Σκοτάδι είναι ο θάνατος. Σκοτάδι είναι ο διάβολος. Σκοτάδι είναι η αμαρτία.
Φως είναι ο Χριστός και η ανάστασή Του.
Αναστήθηκε. Και διασκορπίσθηκαν οι εχθροί Του.
Αναστάσεως ημέρα, λαμπρυνθώμεν, λαοί.
• Καθαρθώμεν τας αισθήσεις και οψόμεθα.
• Για να ιδείς τον Χριστό, χρειάζεσαι μάτια καθαρά.
• Για να Τον ακούσεις, αυτιά καθαρά!
Για να Τον πιστεύσεις, χρειάζεσαι καθαρή καρδιά.
Δεύτε λάβετε φως, εκ του ανεσπέρου Φωτός.
Ας Τον παρακαλέσουμε.
Με το φως της Αναστάσεώς Του, να μας καθαρίσει μάτια, αυτιά και καρδιά. Για να μπορέσουμε, να γευθούμε την αληθινή χαρά, την χαρά της αναστάσεώς Του. Και να οδηγηθούμε στην αιώνια χαρά της δικής μας ανάστασης.
Δόξα στον Χριστό, τον αληθινό Θεό, και στην ανάστασή Του.